ماشین سازی سینا

شماره تماس : ۰۹۱۲۵۲۸۸۵۲۶

آشنایی با تجهیزات سنگ شکن و کاربرد هر یک از آن ها

آشنایی با تجهیزات سنگ شکن و کاربرد هر یک از آن ها

فهرست مطالب

پیش از اینکه راجع به تجهیزات سنگ شکن صحبت کنیم, بهتر است نگاهی به تاریخچه آن بی اندازیم. به طور کلی از زمانی که بشر, به وجود مواد معدنی و کانی ها پی برد, فکر به استخراج آن به هر طریقی شد و با گذشت زمان و روی کار آمدن فناوری های نوین, کار استخراج و خرد کردن آن بسیار ساده شد. به طوری که به راحتی می توانید مشاهده کنید ابزار آلات و ماشین های صنعتی مانند سنگ شکن چگونه مواد معدنی مانند سنگ را در ظرفیت های زیاد تبدیل به ذرات کوچک و پودری می کنند تا از آنها نیز برای تولید محصولات جدید استفاده کنند.

با ما همراه باشید تا به بررسی انواع تجهیزات سنگ شکن و کاربرد های هر یک در صنایع مختلف بپردازیم.

آسیاب چکشی

آسیاب چکشی یکی از اساسی ترین ابزار ها در صنعت غذایی است که برای خرد کردن و آسیاب کردن مواد اولیه مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه عموما در فرآیند های تولید غذا مانند تولید آرد، خوراک دام و طیور و پودر پروتئین مورد استفاده قرار می گیرد.

سنگ شکن چیست؟

همانطور که می دانید دستگاه سنگ شکن، ماشینی است که جهت خرد کردن مواد اولیه استخراج شده از دل معادن به کار می رود تا مواد را به اندازه دلخواه برساند و بتوانیم از مواد معدنی و سنگ ها در صنایع مختلف برای تولید مواد پودری مانند شن و ماسه و … استفاده کنیم.

سنگ شکن ها انواع مختلفی دارند, چراکه نوع مواد استخراج شده برای خرد کردن, متفاوت است و کارایی هر دستگاه در زمان خودش مشخص می شود. به طور کلی دستگاه های سنگ شکن به دو بخش عمده ی, خردایش به حالت فشردن و خردایش به حالت ضربه ای تقسیم بندی می شوند, با ما همراه باشید چراکه در ادامه این مطلب به بررسی انواع تجهیزات سنگ شکن و کاربرد های آن می پردازیم.

معرفی قطعات اصلی و اولیه سنگ شکن

معرفی قطعات اصلی و اولیه سنگ شکن

درست است که دستگاه سنگ شکن انواع مختلفی دارد و مکانیزم و نحوه عملکرد آنها ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند, اما همه سنگ شکن ها دارای قطعات اولیه ای هستند که ساختار یکسانی دارند و این اجزا و قطعات اصلی از مهم ترین بخش های دستگاه سنگ شکن به شمار می روند, که به عملکرد صحیح و بهینه آن کمک شایانی می کنند, که در ادامه مطلب, این قطعات را معرفی می کنیم.

لازم به ذکر است که انتخاب مواد مناسب در طراحی هر قطعه, در افزایش طول عمر و کارایی دستگاه تاثیر گذار است.

بدنه دستگاه (Frame)

ساختار اصلی و اولیه سنگ شکن که از فولاد ضد زنگ یا آلیاژهای قوی ساخته شده است و در برابر فشار و ضربات مقاومت بالایی دارد که تمامی اجزا بر روی آن نصب می شوند.

فک ها (Jaw Plates)

 سنگ شکن فکی, دارای صفحه ای متحرک و ثابت است که سنگ ها را فشرده و خرد می کند و از مواد مقاوم به سایش ساخته شده است.

روتور (Rotor)

در سنگ شکن های چکشی و ضربه ای مورد استفاده قرار می گیرد به صورتی که چکش ها, بر روی روتور نصب می شوند و با چرخش خود, مواد را خرد می کنند.

چکش ها (Hammers)

چکش ها که معمولا از فولاد مقاوم به سایش ساخته می شوند, با سرعت بالایی که در ضربه زدن به سنگ ها دارند, آنها را خرد می کنند و در سنگ شکن چکشی مورد استفاده قرار می گیرند.

مطالعه مفید: چکش آسیاب چکشی

صفحات غربالی (Screen Plates)

این قسمت مربوط به غربال کردن مواد خرد شده است, به طوری که اگر ذرات خروجی مواد از اندازه ی حفره ها بزرگتر باشد دوباره به سنگ شکن برمی گردند, تا بیشتر از قبل خرد گردند.

سیستم محرک (Drive System)

شامل موتور, بلبرینگ و سیستم های انتقال دیگر است که وظیفه انتقال انرژی را از موتور به اجزای متحرک سیستم دارد.

دریچه ورودی (Inlet)

همانطور که از اسم آن مشخص است این سیستم جایی است که سنگ های بزرگ به آن وارد می شوند

محفظه خردکن (Crushing Chamber)

طراحی این محفظه با توجه نوع سنگ شکن و سنگ متفاوت است و به طور کلی فضایی است که در آن سنگ خرد می شود.

سیستم تخلیه (Discharge System)

این سیستم خروجی است که مواد خرد شده از آن خارج می شوند که معمولا انتقال مواد خرد شده با استفاده از نوار نقاله صورت می گیرد.

سیستم خنک کننده (Cooling System)

این سیستم در برخی از دستگاه های سنگ شکن بزرگ و پیشرفته صنعتی قرار دارد که باعث نگه داشتن دما در سطح مناسب می شود.

مکانیزم انواع تجهیزات سنگ شکن

مکانیزم انواع تجهیزات سنگ شکن

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره کردیم, مکانیزم دستگاه سنگ شکن به نوع دستگاه بستگی دارد و هر کدام به شیوه خاصی عمل می کنند و با توجه به نوع مواد و نیاز های صنعتی انتخاب می شوند, که در اینجا به بررسی مکانیزم هر کدام پرداخته ایم.

سنگ شکن فکی (Jaw Crusher)

اجزای اصلی این سنگ شکن از 2 فک ثابت و متحرک, بدنه و سیستم محرک تشکیل شده است, به صورتی که فک متحرک با حرکت رفت و برگشتی که دارد سنگ های بین دو فک را خرد می کند, سپس فک متحرک با حرکت به سمت بالا, سنگ های بین دو فک را فشرده و به قطعات کوچکتری تقسیم می کند و با برگشت به سمت پایین ذرات خرد شده آزاد می شوند.

سنگ شکن مخروطی (Cone Crusher)

سنگ شکن مخروطی شامل دیواره مخروطی ثابت و متحرک است. هنگامی که سنگ ها در محفظه ی مخروطی قرار می گیرند, مخروط متحرک با حرکت دورانی که دارد, سنگ ها را فشرده و خرد می کند, سپس سنگ ها به مرور به سمت پایین می آیند و تحت فشار زیاد شکسته می شوند.

هیدروکن (سنگ شکن مخروطی)

هیدروکن یک نوع دستگاه سنگ شکن است و معمولاً در مرحله دوم یا سوم خردایش از این دستگاه استفاده می شود. این دستگاه وظیفه خرد کردن سگن ها به اندازه ماسه را به عهده دارد و سنگ ها را به ماسه تبدیل می کند. هیدروکن با نام سنگ شکن مخروطی نیز شناخته می شود که در عملیات خرد کردن مواد معدنی با سختی بالا کاربرد دارد.

سنگ شکن چکشی (Hammer Crusher)

در سنگ شکن چکشی که دارای چکش های متحرک و شفت گردان است, با ورود سنگ ها به داخل محفظه خردکن, چکش ها با سرعت بالا به سنگ ها ضربه می زنند و سبب خرد شدن آنها می شوند. ذرات ریز و خرد شده, از طریق دریچه های غربالی که در پایین دستگاه است خارج می شوند, درحالی که ذرات بزرگتر از حفره ها, دوباره به مرحله اول انتقال می یابند تا فرآیند خرد شدن آنها کامل شود.

سنگ شکن ضربه ای (Impact Crusher)

سنگ شکن ضربه ای از روتور و آرواره هایی تشکیل شده است که پس از برخورد سنگ ها به روتور متحرک, با نیروی زیادی خرد می شوند و پس از آن دوباره روتور سنگ ها را با سرعت بالا به دیواره های دستگاه پرتاب می کند تا سبب خرد شدن مجدد سنگ ها گردد.

سنگ شکن استوانه ای (Roll Crusher)

همانطور که از اسم آن پیدا است, این دستگاه شامل دو یا چند استوانه متعادل است و هنگامی که سنگ ها بین 2 استوانه قرار می گیرند, با چرخش استوانه ها سنگ ها فشرده شده و فرآیند خردشدن آغاز می شود.

تجهیزات سنگ شکن در چه صنایعی کاربرد دارند؟

تجهیزات سنگ شکن

هر کدام از این صنایعی که در ادامه مطلب به آن می پردازیم, به نوع خاصی از تجهیزات سنگ شکن نیاز دارند و انتخاب صحیح تجهیزات به ویژگی ها و نیازهای فرآیند تولید بستگی دارند.

مطالعه مفید: موارد استفاده از دستگاه سنگ شکن

صنعت معدنی

تجهیزات سنگ شکن با خرد کردن مواد اولیه به اندازه های کوچکتر و افزایش سطح تماس آنها, در آسان شدن حمل و نقل مواد در حجم های زیاد, به واحد های فرآوری و کارخانه ها کمک فراوانی می کند. این امر سبب می شود تا در هزینه ها نیز صرفه جویی شود و نقش کلیدی در بهینه سازی و فرآیند های استخراج مواد معدنی دارند.

صنعت ساخت و ساز

در صنعت ساخت و ساز بیشتر برای تامین مصالح ساختمانی از جلمه شن, ماسه و سنگ ریزه که در ساخت بتن و آسفالت استفاده می شوند کاربرد دارند, اگرچه در پروژه های زیر ساختی از جمله راه سازی, پل سازی و سد سازی نیز سنگ شکن ها به عنوان ابزاری کلیدی استفاده می شود.

صنعت سیمان

سنگ شکن ها برای خرد کردن یکنواخت و دقیق سنگ های آهکی و مواد اولیه مورد نیاز در تولید سیمان با کیفیت, استفاده می شوند. همچنین به دلیل کاهش تولید گرد وغبار و آلودگی صوتی, پروسه تولید سیمان را از لحاظ زیست محیطی و ایمنی, بهینه سازی می کند.

صنعت فولاد

تجهیزات سنگ شکن در صنعت فولاد نیز نقش خود را ایفا کرده اند, به صورتی که برای خردکردن سنگ آهن, افزایش سطح تماس, تامین خوراک برای کوره های ذوب, جدا کردن مواد باطله و در نهایت تولید محصولاتی با کیفیت مورد استفاده قرار می گیرند.

صنعت شیمیایی

در اکثر فرآیند های شیمیایی, اندازه ذرات مواد اولیه نقش مهمی در تولید نهایی محصول دارند همچنین در خرد کردن مواد اولیه معدنی مانند سنگ آهک و کائولین در صنعت از اهمیت بالایی بر خوردار هستند و همانند دیگر صنایع به افزایش سطح تماس و جداسازی مواد باطله نیز کمک می کنند.

مزایای استفاده از تجهیزات سنگ شکن در صنعت

مزایای استفاده از تجهیزات سنگ شکن در صنعت

استفاده از سنگ شکن ها در صنعت بنا به دلایلی که پیش تر هم در مورد آنها صحبت کردیم امری ضروری است, چراکه شامل مزایایی است که صنایع را مجبور به استفاده از آن در کارخانه ها می کند, در ادامه به بررسی این مزایا می پردازیم.

  • کاهش اندازه ذرات
  • بهبود کیفیت محصول
  • صرفه جویی در هزینه
  • افزایش بهره فرآیند
  • جدا کردن مواد کم ارزش
  • آسان شدن حمل و نقل
  • قابلیت تنظیم
  • کاهش آلودگی صوتی و گردو غبار
  • تولید محصولات متنوع
  • افزایش کیفیت مواد

جمع بندی

به طور کلی, وظیفه سنگ شکن ها خرد کردن کانی ها و مواد معدنی در اندازه های کوچکی است که بتوان از آنها در صنایع مختلف به صورت بهینه استفاده کرد. همان طور که می دانید, با توجه به اینکه سنگ ها و کانی ها عموما از یک جنس نیستند و در خرد کردن آنها به ذرات کوچک, باید از ابزار آلاتی استفاده کرد که ظرفیت و قدرت خرد کردن آنها را داشته باشند و در برابر سایش زیاد دوام بیاورند. پس بهتر است از دستگاهی استفاده کنید که این شرایط را دارا باشد.

 لازم به ذکر است ماشین سازی سینا در تولید و ارائه دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی از تجربه زیادی برخوردار است که می توانید با مشاوره از پشتیبان های ماشین سازی سینا, دستگاه مورد نظر خود را خریداری کنید و امیدواریم راهنمایی های لازم را در خصوص خرید تجهیزات سنگ شکن به شما ارائه داده باشیم.

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه
بررسی پرکاربردترین انواع سنگ شکن
مقالات

بررسی پرکاربردترین انواع سنگ شکن

در تولید محصولات خود از کدام نوع سنگ شکن استفاده می کنید؟ آیا تفاوت انواع سنگ شکن با یکدیگر را می دانید؟ فرآیند خرد کردن و کاهش اندازه سنگ ها از گذشته که به وسیله ابزاری همچون چکش, تیشه و انفجار صورت می گرفته است تا به امروز که توسط ماشین آلات پیچیده ی صنعتی انجام می شود, یک فرآیند

ادامه مطلب »
دستگاه سنگ شکن چیست و چه کاربردهایی دارد؟
مقالات

دستگاه سنگ شکن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

آیا وجود دستگاه سنگ شکن در صنعت ضروری است؟ سوالی که احتمالا برای بسیاری از صنعتگران و متخصصین در صنایع خنده دار باشد. در گذشته کار خرد کردن سنگ ها و مواد معدنی با بهر گیری از روش های سنتی ای مانند چکش و تیشه, انفجار, آب و آتش و مته های دستی امکان پذیر بود اما با ظهور فناوری

ادامه مطلب »
انواع کانوایر | بررسی انواع سیستم انتقال مواد
مقالات

انواع کانوایر | بررسی انواع سیستم انتقال مواد

انسان ها همیشه به فکر ساخت وسایل و ابزار هایی برای آسان کردن کار ها و رفاه خود بوده اند. یکی از زمینه هایی که دارای کار ها و فرآیند های دشوار است صنایع و معادن هستند. انجام کارهای موجود در صنایع و معادن به دلیل سنگین بودن و حجم بالای مواد برا نیرو های انسانی دشوار است؛ به همین

ادامه مطلب »
بررسی اجزای تشکیل دهنده نوار نقاله
مقالات

بررسی اجزای تشکیل دهنده نوار نقاله

کانوایرها و اجزای تشکیل دهنده نوار نقاله که امروزه در صنایع مختلف جزء ابزار آلات کلیدی و ضروری جهت جابجایی و انتقال مواد محسوب می شوند, نقش پررنگی در صنایع پیدا کرده اند. از گذشته تا به امروز که با گسترش صنایع در دنیا رو به رو هستیم, حمل و نقل مواد در سرعت زیاد, ایمن و بدون دخالت نیروی

ادامه مطلب »
پیمایش به بالا